Monday 3 March 2014

Lima Pemimpin Dunia Paling Boros

Setiap pemimpin negara tentu akan mendapat kemudahan untuk hidup serba mewah. Ia juga digunakan untuk mendapatkan perkhidmatan yang terbaik dimana-mana dan pada bila-bila masa.

Namun tidak semua pemimpin negara boleh secara bijak membelanjakan wang negara untuk keperluannya. Kehidupan mereka sering kali terjebak dengan membeli-belah barangan mewah menggunakan wang negara sementara rakyatnya masih kelaparan. 

Bukan itu saja. Mereka juga ada yang sampai merayakan ulang tahun dengan berfoya-foya hingga menghabiskan kos berjuta-juta ringgit. 

Siapakah pemimpin negara yang terkenal boros dalam membelanjakan wang negara dan menyalahgunakan kekuasaannya? Ikuti ulasannya berikut ini yang berjaya dikumpulkan merdeka.com. 

1. Robert Mugabe bakal habiskan Rp11.8 bilion buat pesta ulang tahun ke-90


Presiden Zimbabwe Robert Mugabe dikhabarkan akan meraikan ulang tahun ke-90 tahun ini dengan kos Rp11.8 bilion. 

Rancangan itu dikecam kerana keadaan negara sedang mengalami krisis kewangan, banyak pengangguran dan lambatnya pertumbuhan ekonomi, seperti yang dilaporkan oleh akhbar the Guardian, Rabu (19/2). 

Mugabe tercatat sebagai pemimpin negara tertua di Afrika dan kedua di dunia selepas Presiden Israel Shimon Peres. Pada perayaan ulang tahunnya tahun lalu Mugabe membahagi-bahagikan syiling emas dan dia dihadiahi kue ulang tahun seberat 89 kilogram. 

"Sangat tidak munasabah merayakan ulang tahun pemimpin negara dengan kemewahan berlebih-lebihan ketika rakyat sedang mengalami banjir dan ekonomi merosot, " ujar Dewa Mavhinga, pemerhati dari pertubuhan hak asasi Human Rights Watch.

2. PM Malaysia Najib Razak habiskan Rp2.5 trilion buat ke luar negeri



Majalah the Heat di Malaysia pada November tahun lalu menerbitkan laporan tentang kos boros perjalanan ke luar negeri Perdana Menteri Najib Razak dan bayaran agensi perunding. Dalam lawatan ke luar negeri Najib juga kerap membawa isterinya menaiki pesawat jet. 

Menurut the Heat, sejak Januari hingga Oktober 2013 Najib tercatat menghabiskan dana sebesar Rp2.5 trilion untuk membayar perunding peribadi, seperti yang dilaporkan oleh? freemalaysiatoday.com, dua bulan lalu. 

Kerajaan menyewa perunding untuk membuat perancangan pembangunan. Mereka juga membayar firma perhubungan awam global untuk menggilap imej Malaysia di luar negeri. 

3. Berlusconi belanja hadiah hingga Rp48.5 bilion



Mantan Perdana Menteri Itali Silvio Berlusconi pernah menghabiskan Rp48.5 bilion tunai untuk memberi hadiah kepada para artis wanita dan pengacara televisyen yang menyukai dia pada 2011. Berlusconi juga tercatat membeli perhiasan bernilai Rp5.8 bilion buat hadiah kepada wanita-wanita pengagumnya. 

Laporan dari akhbar La Repubblica pernah menyatakan pada Januari 2007 hingga Jun 2008 Berlusconi membayar bernilai Rp275 bilion kepada teman-teman dan rakan-rakan, termasuk rakan politik, kakitangan peribadi dan abangnya Paolo, seperti yang dilaporkan oleh akhbar the Guardian, 2011 lalu. 

Jumlah wang dibelanjakan Berlusconi buat para wanita muda di sekelilingnya mencapai Rp43,6 bilion. 

4. Kim Jong-un habiskan Rp8.4 triliun buat belanja barangan mewah




Kegemaran Pemimpin Korea Utara Kim Jong-un ialah berbelanja barangan mewah, termasuk piano, kereta, dan teater peribadi berkapasiti 1,000 orang. Berita ini seperti yang terkandung dalam Penyelidikan Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa (PBB) terhadap rekod hak asasi Pyongyang. 

Terkenal dengan gaya hidup mewahnya, Kim mengambil alih rejim pemerintahan Korea Utara dari ayahnya, Kim Jong-il, pada 2012, seperti yang dilaporkan oleh akhbar the Daily Mail, Khamis (20/2). 

Pada tahun itu juga, laporan suruhanjaya PBB setebal 374 halaman termasuk pengeluaran Kim Jong-un untuk belanja barang-barang mewah mencapai Rp8.4 trilion hanya dalam setahun. Ini dua kali ganda lebih banyak daripada pengeluaran terakhir dilakukan ayahnya, yakni Rp3.9 trilion dalam satu tahun. 

Dikeluarkan pada Isnin lalu, selepas melakukan penyelidikan selama satu tahun terhadap negara itu, laporan PBB itu mencari barangan mewah import ke Korea Utara, termasuk puluhan kereta Mercedes-Benz kelas atasan, puluhan piano, dan sebuah teater peribadi berkapasiti 1,000 orang. 

Akhbar the Telegraph melaporkan teater itu akan digunakan untuk rakan-rakan Kim untuk menyelamatkan kekuasaannya. 

Seorang pegawai rejim bekas yang melarikan diri berkata dalam keterangannya kepada Suruhanjaya PBB, bahawa Kim menggunakan wang dari perdagangan dalam gading dari Afrika ke China, dan penjualan arak secara rahsia ke negara-negara Islam.

Komen dari bekas pemain bola keranjang NBA dari Amerika Syarikat, Dennis Rodman , bahawa gaya hidup Kim seperti parti tujuh bintang dengan banyak koktel , kapal layar mewah dan jet ski di pulau peribadinya, dibuat? ? Selepas Rodman melawat Pyongyang pada Oktober tahun lepas. Ini menyokong tuntutan Suruhanjaya Bangsa-Bangsa Bersatu . 

Walaupun sekatan PBB yang ketat ke atas Korea Utara dalam usaha untuk menghentikan aliran barangan mewah ke negara ini, laporan itu tidak menyiasat bagaimana barangan boleh diimport ke Korea Utara.

Walaupun Kim tinggal di sebuah mewah banyak harta benda, tetapi dalam laporan baru-baru dari Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) pada November mengisytiharkan Korea Utara terus menjadi salah sebuah dari 34 negara-negara miskin di dunia dan memerlukan bantuan dari luar negara untuk memberi makan kepada rakyatnya .

FAO menganggarkan bahawa kira-kira 2.8 juta orang di Korea Utara adalah bergelut untuk terus hidup kerana kekurangan zat makanan dan kekurangan protein penting dan lemak dalam diet mereka. 

5. Netanyahu belanja Rp294,2 bilion buat borong lilin dan bunga



Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu didapati memborong lilin wangi dan bunga dengan jumlah harga keseluruhan Rp294,2 bilion. Semua itu demi menata pejabatnya. 

Netanyahu telah datang di bawah penelitian kerana ia adalah membazir. Ini tidak termasuk menguruskan-mana pejabat di depan, seperti yang dilaporkan oleh akhbar Maariv , Disember.

Lelaki yang digelar Bibi gemar bermewah kemewahan hidup. Tahun lepas beliau juga disekar kerana menyewa jet peribadi berjuta-juta dolar bernilai manakala ekonomi Israel merosot.

Bibi tidak lupa mengunakan wang untuk membeli ais krim untuk dirinya sendiri. Meski sikap borosnya jelas terlihat oleh rakyat tetapi jurucakap pejabat Perdana Menteri Israel berkata dana berkenaan berkurangan dari tahun lepas. "Angka belanja perdana menteri dan keperluannya sudah jauh berkurang," ujar jurucakap tersebut.

merdeka.com Indonesia
Terjemahan Google 

0 comments:

Post a Comment